רשימת הנושאים
ניתוח אפיון ועיצוב מערכות מידע
חקר מצב קיים
חלופות למסדי נתונים למערכת מידע
שאילתות מבוססות NoSQL
פרמטרים לבחירת מסד נתונים
ייזום מערכת מידע
מרכיבי מסד נתונים מבוסס NoSQL ו-NewSQL

רשימת פרומים
הנדסת מערכות
ניתוח אפיון ועיצוב מערכות מידע
טכנולוגיות אינטרנט
ניהול פרויקטים מערכתי
עבודות סטודנטים באנליטיקה זמן-אמת

רשימת כותבים
גדעון קוך
גדעון קוך

ייזום מערכת מידע

   גדעון קוך
יזום מערכת מידע - מסמך ייזום

יזום מערכת מידע הוא השלב הראשוני בו לומדים את המערכת באופן שטחי ומבינים האם יש נושאים אשר בגינם יש להחליט על פיתוח, שדרוג, עדכון או החלפת מערכת מידע הקיימת כעת בארגון. לעיתים, המידע אשר ניתן ללמוד מהמערכת הקיימת הינו מעורפל ולא ברור, ולכן נדרשת עריכת מסמך מסודר תוך התייחסות מובנית לנבכי המערכת עצמה – הלא הוא מסמך הייזום.

לדוגמה, במערכת מידע קיימות ורבות ישנם נושאים אשר אינם באים על סיפוקם במידה רבה, או אשר אינם מותאמים לחוויית משתמש נכונה (כגון מהירות המערכת וכיוצא באלה).

בחברות הזנק (start-ups), שלב זה הינו קריטי בגיבוש הרעיון הנבנה וחזון מובילי הדעה. ברוב המוחלט של המקרים, הרעיונות אותם הוגים החברים בחברות הללו נבנים על בסיס מוצר או תהליך קיים שלא מספק את הרצוי לדעת היזמים.

בשני המקרים, בשלב זה על מובילי התהליך לזהות את הארגון, מטרותיו הנוכחיות והבעיות הקיימות לצורך מיצוי מיטבי של מטרות הארגון.

כאמור, ישנם גורמים רבים אשר מדרבנים לפיתוח, שדרוג, עדכון או החלפת מערכת מידע הקיימת כעת בארגון. אותם גורמים מגיעים ממספר תחומים אותם נמנה כעת. אנו ממליצים לכם לקרוא אותם היטב, כך שתוכלו ביתר קלות לגבש את אסטרטגיית הכתיבה של מסמך הייזום:

אי שביעות רצון של המשתמשים מהמערכת, שנגרמת מגורמים כדוגמת:

איכות הנתונים מידע חלקי, לא מפורט וכ"ו
ממשק לא ידידותי למשתמש
אמצעי קלט/פלט לא מספקים
תשתיות וחומרה לא מספיק טובים

שינויים ארגוניים

פיתוח תחום חדש
שינויים במבנה הארגון
השפעות חיצוניים
רגולטורים

חידושים טכנולוגיים

אמצעי קלט פלט- או רגולציה (אבטחת מידע) לא תקינים, הרשאות לא מתאימות.
ממשקים לגורמים חיצוניים
נטישה – (אתרי אינטרנט) הלקוח מפסיק לעשות שימוש במערכת
תלונות של לקוחות


מבנהו הכללי של מסמך הייזום הוא כמפורט להלן (שימו לב כי הנכם מתייחסים למבנה הזה על כל חלקיו במסמך הייזום שלכם/ן):
הגדרת הלקוח:
מבנה ארגוני, מטרת הארגון, מוצר/שירות, כמויות/נפחי פעילויות, מספר עובדים, מיקום, לקוחות, ספקים, וכו'.

רקע של המערכת הקיימת:
על איזו תשתית מערכת המידע הנוכחית פועלת. מערכת שרת לקוח מקומית או אינטרנט. מה הפונקציונליות העיקרית שלה, אילו בעיות קריטיות לארגון היא פותרת.

תמצית הבעיות במצב הקיים:
תקציר הבעיות הקיימות בארגון.

גורמים מעורבים במערכת:
מי פועל עם/על המערכת, גורמים פנימיים וחיצוניים, ספקים.

תהליכים עסקיים מורכבים ראשוניים בהם המערכת מטפלת:
רשימת תהליכים מורכבים (מעבר לקלט שמירה ופלט) שהמערכת מטפלת בהם, מי מרוויח מהתהליך, האם הוא קריטי לפעולת החברה. מה שלבי הפעילות, מי הגורמים המעורבים בתהליך.

מטרות המערכת הקיימת:
סיכום של מטרות המערכת הנוכחית (ומדוע לא שיפרו אותה עד כה)
מה המטרה העסקית/העיקרית של המערכת הקיימת
האם יש מטרות נוספות שהארגון היה רוצה אך המערכת הנוכחית לא מספקת?.

תגובה לנושא
הצעה לנושא חדש



כל הזכויות שמורות לגדעון קוך